Goede voornemens voor 2013 (ontschotten)

De feestdagen liggen weer achter ons. Groots is het feest de afgelopen maanden afgekondigd. U kon tot 31 december 2012 weer van zorgverzekeraar wisselen. De ene na de andere zorgverzekeraar kwam met het mooiste spotje waarin zij hun beste wensen voor 2013 voor u kenbaar maakten. Het kon niet op. Voor weinig geld de allerbeste zorgverzekering die u maar kunt krijgen. Speciaal op uw situatie toegespitst.

Wat u wellicht niet weet is dat achter die wereld van mooie beelden en mooie woorden een hele andere wereld schuilgaat. Nee, ik bedoel niet uw polisvoorwaarden. Ook al vraagt dat zeker ook uw bijzondere aandacht. De kleine lettertjes en het tussen de regels doorlezen is een must. Het nadenken over wat u wel en niet wilt verzekeren en hoeveel u dus van plan bent om zelf als eigen risico te aanvaarden. "U kunt zich tenslotte niet tegen alles verzekeren..."
Waar ik het me u over wil hebben, is de organisatie zorgverzekeraar die schuilen in gebouwen met donkere/ gespiegelde ramen. Die met afdeling A, B, C, D, E, F,...Z? Die willen dat de zorg ontschot? JA, DIE.
Hoe ontschot is uw de zorgverzekeraar? Heeft u ze wel eens gebeld? Dan raad ik u dat zeker aan. U kunt uw zorgverzekeraar eens bellen met de vraag of uw zorgverlener een contract met hen heeft gekregen voor 2013. Tip: vraag vooraf aan uw zorgverlener de status van contractafsluiting met uw zorgverzekeraar. Als u met uw zorgverzekeraar belt en in 1 keer de persoon aan de lijn krijgt die uw vraag kan beantwoorden (een uniek geval) is de kans groot dat de medewerker eerst contact moet opnemen met afdeling B, C, D. Grote kans dat u een ander antwoord krijgt dan u van u zorgverlener heeft gehoord. Vraag gerust door en zeg dat dit antwoord niet overeenstemt met wat uw zorgverlener u heeft verteld. Benieuwd wat ze dan als antwoord geven. Niet tevreden of bent u het bellen nog niet moe? Belt u gerust nog een keer. Grote kans dat u een andere medewerker aan de lijn krijgt die een totaal ander antwoord geeft.
Wist u dat diezelfde zorgverzekeraar, die eerst zo zijn best deed om de zorg te onschotten omdat dat klantvriendelijk/ laagdrempelig voor u was en goede en goedkopere zorg zou leveren, nu juist de zorg probeert te beschotten? Ze doen dit door in contracten met zorgverleners te eisen dat deze volgens zorgprogramma's werken (ouderwetse behandelschotten, waarbij niet naar de gehele mens wordt gekeken en reeds achterhaald door de landelijke multidisciplinaire richtlijnen). U mag maar 1 ziekte tegelijk hebben waarvoor u behandeld wordt. Als u meerdere ziekten hebt dan heeft u pech. Verder wordt beschotting door de zorgverzekeraar in toenemende mate gestimuleerd door slechts enkele centra specifieke stoornissen te laten behandelen. Vanuit het motto dat die centra de enige specialisten hebben. Dat, dat een onvolledig beeld is, dat u er verder voor moet reizen? Het antwoord van de zorgverzekeraar... Afdeling A heeft het beleid niet uitgedacht, afdeling B weet van niets, afdeling C verwijst door naar afdeling Z die of een andere afdeling binnen de organisatie als schuldige aanwijst of de overheid of de zorgverleners.
Tja, mooi hoor die ontschotting in gezondheidszorg, jammer dat die alleen niet voor zorgverzekeraars geldt.

Wat kunt u hier aan doen?
Vraag aan uw zorgverzekeraar hoeveel mensen bij hen werken? Hoeveel afdelingen er zijn? Hoeveel managers en directeuren er zijn? Vraag vervolgens hoe zij de organisatie gaan ontschotten en wat zij doen met het geld dat dan overblijft...

De beste wensen voor 2013!

gepubliceerd op 2 januari 2013


overzicht columns

Michiel van Vreeswijk